Monday 2 April 2018

Mendaki Gunung Lambak di Kluang Johor

Sempena ada kerja di Johor, kami plan nak terjah Gunung Lambak di Kluang. Aku baca gitu-gitu je sebab gunung ni selalu disebut-sebut masa Kursus Induksi di Intan Ikwas. Masa dulu aku tak terjebak pun dengan kes mendaki ni. Tido adalah lebih baik. hehe

Dengan tak cukup kelengkapan (aku x bawak kasut hiking aku), kami terus terjah. Sebab dalam kepala bayangkan mesti ala-ala Bukit Broga. Dah tinggi dia cuma 500m je kot. Lepas breakfast kat Kluang Railway kami terus menuju ke sana. Ramai jugak orang sebab Ahad tu rupanya Johor cuti ganti sempena apa ntah.

Emmm kelemahan pertama yang aku perasan di sini, kurangnya papan tanda. Macam kami kali pertama pergi, memang tak tau nak menuju ke mana. Sebab dia ada banyak route (macam laa banyak sangat)...hehhee..cuma ter-confuse. Tanya je orang yang jumpa kat sana...menapak laa kami ke menuju puncak.

Selepas jungle tracking sekejap, akan jumpa dataran. Di situ memang tiada papan arah. Masa ini tanya orang yang ada disitu. Dia cakap kalau ikut kiri, laluan susah. Kalau jalan terus, senang sikit. Emmmm disebabkan aku kekenyang baru lepas makan, aku suh ikut track senang je. Malas nak pikir. Awal-awal tu senang dia rasa macam Denai 3 Puteri. Acah-acah tracking. Tapi aku tetap laa slow ..macam nak pitam. Aku syak sebab dah lama tak hiking dengan aku kekenyangan. Dalam tempoh sejam lebih baru sampai puncak. Tengok...aku tak ambil pun gambar sebab sebokkan nak pitam. Dah laa air pun tak bawak..matiiiii

Lepas bergambar lebih kurang, kami amik laluan depan tu untuk turun. OK.. disini laaa silapnya..kakakkah.. Rupanya laluan tu laluan susah yang dikatakan mamat tu tadi. Dia punya susah tu macam Gunung Nuang + Gunung Datuk (dari segi kecuraman dia). Stress aku sebab aku pakai kasut x sesuai. Makin sakit rasa kaki.. Tapi apa nak dikatakan... pasrah

Masa ni..laki ngan anak aku dah lama tinggalkan aku. Aku jalan je pepelan akhirnya sampai juga ke dataran. Sepanjang perjalanan turun tadi, ramai gak budak-budak yang mendaki ke atas guna laluan ni. Ya Allah...kuatnye semangat korang dek.. Akak turun ikut laluan ni pun kesal tak abis lagi.. hahhahaha.

Sampai di dataran tu, terpandang je laki aku..terus aku menyerogeh..bangga sebab dapat gak selamat turun. Elok je aku melangkah...prappppppp.. dengggg kaki aku terpeleok kat jalan rata tu... menjerit aku. Sebab sakit giler.. punya laa aku menjaga jangan tercedera ..boleh plak kena kat jalan rata. huhuhu. Malam tu punya laa sengsara aku nak solat. Tapi nasib baik juga laaa 2 hari je sakit dia..tak laa kritikal sangat. Alhamdulillah.

Tempoh mendaki kali ni 3 jam.. slow sebab aku memang pancit masa naik tadi. 


Entrance - Free je masuk

Masuk sini dan ada parking banyak dalam ni. Kami dah terparking kat luar laa pulak

Jumpa Jambatan Gantung dulu

Besar kot gonggok niee. Tengok aku pakai kasut casual je... sakit kaki jadinye

ada laa mata air sikit.. ke sebab musim panas

Signboard yang kurang membantu..hehhe

Selepas menaiki tangga dan jalan sedikit, jumpa tempat ni sebelum kita mendaki yang lebih SUSAH. Ada 2 pilihan tau..jangan salah pilih.

Kulat

Ehhh terus sampai puncak..hahahha


Yee....tahniah kepada diri sendiri

No comments:

Post a Comment