Wednesday 13 December 2017

[Book Review] Lost in Sekutland oleh Irwan Dahnil

Entah kenapa tiap kali aku sebut nama dia mesti nak tersebut Irwan Danhil (Dunhill). Ingat cap rokok plak aku ni.  Emmm apa nak cerita pasal buku ni ye? Aku beli sebab aku follow ID nye facebook. Tulisan dia di fb aku suka. Selalu ringkas dan focus. Makanya, buku ini pun aku suka sebab bahasanya mudah. Tak terlalu formal. Senang hadam. Buku ini fokus utama dia kepada orang yang nak berhijrah ke luar negara. Apa persiapan dan perkara yang perlu dilakukan, dipertimbangkan sebelum kita melangkah keluar dan berhijrah. Tapi cerita biasa, tentang travel pun ada terselit dalam tu. 

Kekadang ada perkara yang kita terlepas pandang atau terlupa semasa travel. Perkara paling mudah contohnya adalah semasa menginap homestay. Kita jangan lah bayangkan homestay tu macam hotel. Ada orang yang akan kemaskan setiap hari atau kita boleh call untuk room service. Bertimbang rasalah sedikit hanya untuk membersihkan pinggan mangkuk ataupun mengumpulkan sampah di tempat yang sepatutnya. Hehehe. rasanya yang ini selalu kita dengar komplen kan... kat FB pun ramai yang rajin viralkan. Janganlah sampai nama dan muka kita naik pulak. Malu sekampung kita nanti.

Kesimpulannya untuk buku ini, Nora kasi 4⭐️


No comments:

Post a Comment