Monday 23 May 2016

Scandinavia Trip 2016 - Part 6 - Bye-bye Iceland Hello Sweeden

Good Morning!!!

Kami bangun awal walaupun rasa berat sangat badan ni. Kemas lebih kurang, kami pun turun ke bawah. Teksi dah sedia menunggu. Kami tempah bersekali dengan Greta hari tu. Cuma pagi ni bukan Greta yang jemput kami, tapi pekerja kami. Greta pergi holiday ke Thailand. Kami gerak dalam pukul 5pagi. Lepas say goodbye pada tuan rumah, tayar kereta pun bergolek. Sampai je airport, kami kena print sendiri boading pass dan tag yang lekat dekat bag. Rasa selesa sikit sebab luggage masuk kargo. Tak de la penat nak pikul macam masa datang haritu. Ni la pi negara maju ni..semua kena buat sendiri. Pepandai la korang kena baca dan alert segala mende. Tapi jangan la risau. Ada je pembantu kat semua area. Nampak lain macam je...laju je dia datang tanya ada masalah ke apa. Ada perkara kelakar masa kat sini. Kawan aku gedik nak naik lift. Kawan aku lagi sorang kata dah..jangan sebab lift tu untuk orang yang tak mampu je macam OKU dan ada baby. Tetiba kena priiiiit dengan polis bantuan kat airport tu. hehehe. Kalau sihat, jangan malas-malas naik eskalator ye.

Kami naik Icelandair. kalau guna flysas pun ok jugak. ikut laa mana yang harga lebih murahkan. Seperti yang saya pernah cakap sebelum ini, minggu ni cuti Easter. Makanya, bertabahlah harga tiket yang agak mencengkam jiwa.

Oh ya. Jangan lupa isi borang claim VAT siap-siap dan cari kaunter VAT tu untuk claim. Sebab pagi tak ramai orang. Cepat je urusannya. Dia pun tak banyak songeh nak tengok barang. Mungkin sebab sikit je kot..heh

Takde keje sambil tunggu nak terbang

Yeaaay jom masuk kapal

Saya suka ambil gambar nampak sayap kapal terbang. 7.30am ...Bye bye Iceland

Jangan sedih kalau tak dapat tengok aurora..dlm IcelandAir ni ada aurora :P

Suka dengan qoute ini. "The most amazing thing about Iceland is not its 130 volcanoes. It's the fact that Icelanders are known to book special trips to see an eruption up close"

Touch down...Hello Sweden @ 12.30pm
Sweden Flag
Airport ke City Terminalen 476SEK dengan bas. bas dia ada wifi yang sangat laju ok.

Tekan-tekan dan masukkan kad kredit. Siap!

Pemandangan luar Arlanda Airport

Bandar Stockholm Sweden

Semasa dalam IcelandAir tu, semua penumpang dapat telur ini. Wow...terima kasih. Tapi segan nak buka masa dalam flight. Masa dalam bas baru teringat dan jom tengok.

Ini lah rupa telurnya. jom bukak!

taraaaa..oh coklat. eh siap ada nota lagi.

Perjalanan dari airport ke City Terminalen memakan masa sekitar 15 minit rasanya. Ataupun paling lama 30 minit. Serius aku tak ingat sebab masa dalam bas sibuk dengan wifi..hahaha. Sampai-sampai je kami terus ke kaunter Viking Line. Tiket dah beli masa kat Malaysia lagi. Ni cuma nak confirmkan dan tanya kat mana nak cari bas ke port dia. Kena beli tiket bas lagi..kenapa laaa tak kasi free jek..

Sesampai je ke pelabuhan..kena check-in macam kita naik kapal terbang. Kena ada passport segala bagai. Ramai orang pagi tu. Ye laa. Mereka kan cuti Easter Hols. Abis satu kaum kerabat satu famili pergi bercuti. Eh aku dah cakap ke kami nak ke mana? Kami akan menaiki cruise VikingLine - Gabriella untuk ke Helsinki, Finland. Yeahhh. Ini kali pertama aku naik cruise. Harap-harap semuanya ok. Harga tiket cruise ke Helsinki adalah 28EU seorang.

VikingLine Bus 360SEK (return). Simpan tiket tu nanti, jangan buang merata
Check-in VikingLine Cruise - Gabriella ke Helsinki

taraaa...our room.
Ni rupa dalam bilik tu. Ntah kenapa lupa nak snap banyak-banyak. Katil dia yang melekap kat dinding tu. Tarik dan adalah tilam, bantal dan towel segala. Toilet dia ok laa..kecik tapi boleh laa untuk cruise. Lepas je masuk ni, terus bilik kami macam tongkang pecah. Takde selera nak ambil gambar. hehehe.

Sebab bilik dia agak kecil, tambah pula bila dah bukak katil kiri kanan tu. Kira kami memerap atas katil je sambil memandang kat luar. Kat luar tu pemandangan tak cukup teruja. Ditambah pula cermin nya tak berapa bersih. Jadi malas aku nak memandangnya 24jam.

Masa dalam cruise ini la jiwa aku luluhhhh. Katanya ada wifi. Tapi entah kenapa aku sorang je tak dapat. uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Kawan-kawan aku semua sebok pandang phone masing-masing. Aku tak tau nak pandang apa..Cisss bedebah betoi kawan-kawan aku. Tapi memang line dia kurang stabil tapi depa dapat laaa..cuma aku je yang langsung tak dapat.

Lepas solat bersiap lebih kurang, kami keluar ronda-ronda melawat kawasan. Pergi area deck nak tengok pemandangan luar. Adeehhh sejuk giler kot. Kejap je laa kami ambil gambar lepas tu blah.

Dalam cruise ni macam tak de apa aktiviti. Agak bosan juga. Takde swimming pool pun. Haaa tapi dia ada kedai tax free. Kedai ini ok sangat. Mostly barang-barang dia memang murah. Kami shopping makanan laaa macam coklat dan air. Buat makan dalam bilik.

Lepas agak bosan tak tau nak ke mana, kami balik bilik. Jom la kita berehat. Dah berapa hari kurang rehat masa di Iceland. Baring sambil layan perasaan je la.

Gabriella...nama kapal ni

Pemandangan di luar kapal

Pemandangan dalam kapal

Brahims dan sambal kami sampai ke Sweden.