Friday 24 August 2018

Mendaki Ulu Semangkok, Bukit Fraser

Fuhhhh
Berzaman nak update ni. Semakin bizi semakin takde masa nak menceceh di sini. Ok quick update pasal hiking di Ulu Semangkok ni pada awal Ogos hari tu.

Dalam pukul 4am, kami bangun pagi dan terus memecut ke Bukit Fraser. Nak mengejar subuh kat atas tu. Tok laki kata solat kat bawah tak best. Tak tau laa apa masalahnya. Saya menurut perintah je. Sampai kat masjid atas tu pukul 6.30 gitu. Cepat-cepat solat subuh sebelum abis waktu. Terus breakfast kat kedai sebelah masjid tu. Ok..masa tu sejuk nak mati.

Hari tu Bukit Fraser aman damai je. Macam takde makhluk je. Ok saya suka aman damai begini. Lepas je makan, kami bergerak turun semula. Aku dah mula heran. Tok laki kata..memang macam nie.. jauh gak turun semula tu..dalam 7km kot. apa-apa je laaa...kata tadi menurut perintah. hehe

Masa kami sampai kat kaki gunung tu, ada 2 buah kereta je. Ushh memang tak de makhluk ni. Terus parking kat tempat rumah kedai ni. Rasanya laa rumah kedai tapi tak laku kot...buruk je area sini. Memang sunyi sepi laa..agak sedih sebab tak de kemudahan apa pun. Ohhh ada tandas kat tepi tu. Tapi kata Tok Laki tak de air.. usshh terus mak tak berani nak dekat. So, kalau korang nak datang, settle kan laa apa-apa yang patut sebelum sampai sini ye.

Kami tak buang masa, terus panjat. Macam pelik tengok buluh ada kat utan. hehe.. bukit / gunung aku panjat xde jumpa buluh. Emm aku dah dapat rasakan kesentapan trek di sini. Dia macam Gunung Irau gak. Sat turun, sat naik, sat turun..Trek dia x de laa over sangat tapi kalau naik turun ni..hazab masa balik je nanti..masa kaki dah tak larat..ada plak kena menaik..menangisss.

Disebabkan cuaca ok, orang pun tak ramai..maka x de apa-apa masalah utama. Layan kan je laa. Memula sampai kat Gunung Gap, Ulu Tranum dan akhir sekali Ulu Semangkok. Perjalanan mengambil masa 2 jam ++ gitu. Kami orang pertama yang sampai. Sampai atas tu, sebelah dia ada Gunung Berembun...ohhh ini abang sorang tu yang dok bercerita. Aku dok pelik..ada gunung lagi ke. Rupanya dia sebelah je..kira macam ruang sebelah je...Memang ala-ala Mossy Forest kat Cameron. Boleh laa layan sekejap.

Lepas setengah jam lepak, kami dah nak turun balik. Dalam perjalanan balik baru laa jumpa ramai orang yang mendaki. Ingatkan takde orang langsung tadi. Depa ni start lambat kot..ataupun jenis yang bergambar 500takes..hehhee.

Masa perjalanan balik ni, aku dah mula stress. Sebab memang dah lama tak hiking. Dah pancit..trek plak menaik menurun tu yang buat aku makin stress. Kaki pun dah mula sakit. Tapi sebenarnya, trek dia ok berbanding Gunung Datok tu. Dalam 2jam ++ kami sampai bawah..fuhh legaaaa. Dengan dahaganyaaa, air aku bawak tak cukup. Sibbaek tengah jalan tu tempat pelancongan kot.. Ada orang berjual. Beli laa air dan makanan sikit. Buat lapik perut.

Nak ke Kuala Kubu Baru tu pun jauh..Dalam 30 minit rasanya. Terus menuju ke masjid utama nak tumpang mandi. Lepas tu lunch dan terus balik rumah. Day trip je tapi puas hati. Ingat ada masa nanti nak lepak kat atas laaa. tapi tak tau laa zaman bilanyaa..heheh

rumah buruk ni boleh masuk kete untuk parking ok.

Disambut dengan pokok-pokok buluh

Cendawan bulat piring..comei

cendawan kuning...pertama kali jumpa

Ni kat Gunung Gap kot

Ulu Tranum pulak

Dah sampai puncak.

Gunung Berembun kata brader sorang tu