Thursday 8 March 2018

Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia

Haaaaa
Pernah dengar tak muzium nie? Selalu kita dengar Muzium Negara je kan. Aku memang tak pernah dengar dan tak pernah tau akan kewujudannya. Satu hari tu, ada seseorang dalam group Backpackers Buddies Malaysia (BBM) post berkenaan dengan muzium ni. Aku tengok macam menarik. Ditakdirkan Ahad tu memang aku nak ke KL sebab ada wedding. Maka teruslah aku ajak laki aku pergi terjah muzium ini.

Untuk pengetahuan:

Wakto Operasi: Dibuka setiap hari dari 10am - 6pm (tutup pada 3 hari pertama Aidilfitri)
Alamat: Sasana Kijang, 2 Jalan Dato' Onn Kuala Lumpur
Masuk: PERCUMA

Dia mempunyai beberapa galeri yang diletakkan di 4 aras:
Aras Bawah - Galeri Kanak-Kanak
Aras Satu - Galeri Kewangan dan Perbankan Islam
Aras Satu - Galeri Bank Negara Malaysia
Aras Satu - Galeri Ekonomi
Aras Dua - Galeri Numismatik
Aras Tiga - Galeri Seni

Boleh layari di sini:  http://www.museumbnm.gov.my/v2/welcome.html


Nak masuk ke sini, kita kena lalu dulu pengawal keselamatan yang akan check kita sama macam di airport. Scan bag semua ye. 

Serius tempat ini sangat bersih, cantik, luas dan selesa. Semua bahan yang dipamerkan sangat interaktif, kreatif dan berwarna-warni. Korang memang akan teruja nak membaca (tapi ada juga yang aku malas nak baca hhuhuhu). Yang paling menarik perhatian adalah terowong 1Juta Ringgit. Aku lupa plak nak ambil gambar terowong tu. Penuh dengan duit. Lepas lalu terowong ini, kita akan masuk ke Galeri Kanak-kanak yang sangat FUN. Anak saya 2 kali dia ulang. Ada cara nak buat duit, kerja di bank, pengiraan perbelanjaan dan lain-lain lagi. 

Mungkin juga tempat ini kurang menjadi tumpuan berbanding Pusat Sains Negara (yang sangat padat masa cuti sekolah tempoh hari), maka anak saya pun boleh enjoy dengan pameran di sini.

Parking pula, kami belasah je parking tepi-tepi jalan tu sebab memang tak ramai orang. Tapi sebenarnya disediakan parking berbayar disini. Ok, jom kita layan gambar lah. 

Bangunan Sasana Kijang ni. 

Tak boleh bawa beg masuk galeri. Cantik kan tempat simpan beg dia. Transparent!

Duit Syiling dulu-dulu - namanya Batu Yap

haaaa...ini kesah batu yap.. sila baca

Antara yang ada di Galeri Kanak-kanak

Kreatif kan?

Ni kalau nak kerja di bank

Bahan buat wang kertas

Dinding WANG !!!

Bahagian Atas pula

Semuanya berwarna-warni dan cantik







INi pun paling best. Kayuh sambil dengar cerita. Wajib cuba ye






Galeri Seni


Sebenarnya banyak lagi bahan pameran yang menarik. Untuk mengalaminya sendiri, korang kena la pergi.


Sekian.

2 comments: