Monday 19 February 2018

Denai Tiga Puteri, Kota Damansara

Cuti Chinese New Year haritu kami tak kemana. Selain memang selalunya kami tak kemana pun masa CNY sebab malas nak layan jam, toklaki pun tak berapa sehat. Selsema ngan batuk. Disebabkan boring je duduk rumah, jom laa buat aktiviti sikit. Yang simple2 je. Maka, jom laa ke Denai Tiga Puteri di Hutan Simpan Kota Damansara. 

Jalan lengang je dan tempat tu pun agak lengang juga. Semua masih mood bercuti panjang. Elok juga. Aman damai laa kami nanti. Cuma agak seksa nak mencari breakfast sebab semuanya tutup. Pasrah.

Ikut je waze, kompom sampai. Senang je pun direction nak ke sana. Kalau ditakdirkan sesat, cari je Sek. Keb. Seksyen 10, KD. Sebab dia betul-betul depan sekolah nie. Dalam pukul 8 kami dah start. Jalan awal-awal dia macam trail / trekking biasa je. Sila tengok signboard atau tanda-tanda sepanjang jalan tu. Sebab dia ada 2-3 trail/laluan untuk ke puncak. Tapi still menuju ke tempat yang sama. Dalam sejam kami dah sampai puncak.  

Ikut pengalaman aku, Denai 3 Puteri ni kategori mudah sangat. Sebab dia memang untuk trekking kot. Cuma 500 meter terakhir tu je laa yang ada 'agak sukar' sikit. Bagi yang tak biasa trekking, mungkin laa dia rasa susah. Jarak perjalanan pergi dalam 3.5km. Tapi baguslah ada hutan simpan cenggini. Boleh dijadikan aktiviti keluarga. Masa aku pergi tu, ada satu famili tu dia bawak anak-anak dia kecik je semua. Macam below 6 years je. Kan best kalau area Puchong / Putrajaya pun ada hutan simpan cenggini. 

Lepas ambil gambar lebih kurang, kami turun. Ambil masa sejam lebih kurang sebab pukul 10 dah ada kat bawah. Masa tu baru ada abang jual air bagai. Aku tengok sekeliling, ok juga kemudahan kat sini. Nampak macam tandas sedang dalam pembinaan. Ada gazebo besar untuk orang lepak dan menunggu. Lepas ada bangunan baru tak pasti apa dia. Nampak cantik laaa. Tempat ini juga bersih. Nasib baik aku tak jumpa orang buang sampah merata-rata. Tapi masa turun tu, nampak ada sorang mamat ini bawa plastik dan dalam dia ada sampah (botol2 kosong). Aku syak dia kot kutip. Bagus ada orang macam nie.

Signboard kat area situ
Pintu masuk. Ada map trek sini.

Ini lah bangunan baru yang tak pasti apa dia. Masih berkunci. Belakang tu ada toilet

Gazebo besar..boleh berehat sementara tunggu geng lain turun bukit
Signboard macam ni kena perhatikan selalu.



Ini laa trek yang 'agak sukar' tadi.. huhu

Ini laah spot wajib posing ye tuan puan :P. Mengadap highway. Jangan melompat ke bawah sudah laa

Pemandangan di atas 

Pemandangan lagi

dan lagiii

Sekian laaa trip kami hari tu. Ok laaa..ada juga aktiviti ringan di hari cuti. Tempat ini sangat dicadangkan bagi keluarga. Saya bagi 5 bintang.
ps: tak tau kenapa di panggil denai 3 puteri.. x nampak pun tuan puterinya. tapi kalau nampak, mau aku kot yang fitam nanti..hahah

No comments:

Post a Comment