Tuesday 13 June 2017

[Book Review] Mat Jenin Sebenarnya Hero oleh Saiful Nang

Baru berkesempatan membaca buku Mat Jenin Sebenarnya Hero yang ditulis oleh Saiful Nang (SN). 
Ini buku beliau yang pertama saya baca. Itu pun beli masa sales MPH Black Friday tahun lepas. Ingatkan kisah mat jenin. Rupanya cerpen atau cerita/catatan pendek oleh beliau. Mostly banyak yang telah dipos di dalam facebook beliau. Memandangkan facebook pun saya dah jarang masuk, selalu terlepas bacaan / komen yang bagus-bagus. Asyik terpandang berita sampah je. Ehhhh... semacam dah melalut.

Cover depan buku Mat Jenin Sebenarnya Hero

Ok. Buku ini sangat best. Jika siapa yang dah biasa dengan tulisan Saiful Nang akan faham. Tulisan beliau terang, straight to the point. Eh kekadang ada jugak macam kiasan. Banyak cerita-cerita biasa yang kita jumpa hari-hari. Cuma bagaimana beliau mengolahnya dan menjadikan perkara tersebut sebagai bahan yang boleh dijadikan inspirasi.

Sebagai contoh. Beliau ceritakan bagaimana cikgu beliau memarahinya dengan mengatakan yang dia bodoh. Saya juga agak terasa. Sebenarnya, sebagai budak-budak ataupun sebagai manusia, kita memang ada perasaan yang kita tahu orang tersebut menghina ataupun memberi semangat. Jika tidak disalurkan dengan baik, kita mungkin akan memberontak. Sebaliknya, ia boleh dijadikan perangsang untuk membuktikan sesuatu. 

Dengan membaca buku ini juga, baru saya tahu yang SN pernah jadi pensyarah dan ada PhD..hehehe. Saya mengenali beliau sebab jadi wedding photographer je. Masa tu memang tengah top..Tetiba lepas tu, macam hilang dari radar. Rupanya beliau dah buka Rumah Pengasih Warga Prihatin pula. 

Saya bagi 9/10 bagi buku ini. Korang patut baca buku ini. Ayatnya mudah, kertas berwarna warni dan banyak gambar. Pasti tak bosan. Baca dengan mata hati tau..pasti ada sesuatu yang berkesan di hati.

Cuma yang ralat sedikit....sedikit ke banyak nie... Baru hari kedua saya membacanya, tiba-tiba.................. koyak pulak tepi buku ni.. Ishhhh benci tauuuu. Saya dah la jenis yang menjaga buku. Tak boleh terlipat, tak boleh bukak besar-besar. Sekali dah berbarai pulak.. Ai is frust. Kena gam dan bega-bega laa untuk pastikan ia tak jahanam....emmmmm 

Kenapa ko boleh terbarai macam ni...uwaaaaaaaaaa


No comments:

Post a Comment