Travelog ET - Namastee India

Fuhhh
Semangat membaca sungguh berkobar-kobar. Buku kedua ini masih buku Travelog ET oleh Siti Noridah Ab. Rahman. Buku yang masih berharga RM25 tapi ada diskaun 15% dan setebal 184 mukasurat. Ehhhh lebih kurang sama dengan buku pertama.

Buku kedua ini nampak peningkatan yang agak ketara. Walaupun muka surat hampir sama, tapi spacing nya berbeza. Maka, Namastee India ini lebih padat penceritaannya. Gaya bahasa dan pengolahan cerita lebih menarik.

Buku ini menceritakan kembara ET ke daerah-daerah di negara India. Kebanyakannya di daerah yang kurang popular. Aku pun banyak tak pernah dengar daerah tersebut. Tapi daerah tersebut nampak sangat menarik (berdasarkan gambar yang disertakan). Macam terus semangat nak pergi India. Tapi kebanyakan kawan-kawan saya tak bagi pergi. Letaklah India dan China di akhir 'bucketlist'. Emmmmmm Kesiankan. Yang pasti setiap tempat ada baik buruknya masing-masing kan.

Berbalik kepada buku ini, saya sangat kagum ada perempuan yang sanggup bersusah-susah kembara seperti di negara India yang kebanyakkannya beliau menaiki bas. Dah la bas, banyak yang long distance pulak tu. 5 - 10 jam. Ishhh susahnya nak mengggambarkan keadaannya. Berpanas berdebu bersesak-sesak. Tapi beliau memang gigih. Setiap daerah diceritakan apa keistimewaan dan apa aktiviti yang dibuat oleh beliau.

Komen peribadi:
Masih mengekalkan konsep ada ruangan khas bergambar dan berwarna di dalam buku ini. Saya sangat suka. Sila teruskan untuk buku-buku yang akan datang ye.

Ada banyak plot yang ditulis secara berulang-ulang yang menyebabkan saya agak bosan. Motif ko nak bosan apa hal??? hahahhaha. Contohnya: saya terpaksa menutup muka dengan selendang untuk mengelakkan debu / habuk. Banyak sangat kot dalam buku ni.

Selain itu, beberapa cerita yang tidak dihabiskan. Kecil je sebenarnya tapi aku kan jenis kaki sebok. Nak la tahu apa jadi kat Nathan. Sebab macam dia ditinggalkan begitu saja. Hahahha. Nampak tak aku kecoh. Sebab walaupun sekejap watak dia muncul tapi banyak jasa dia pada penulis ketika itu. Sama juga dengan Jules. Penulis berjanji nak jumpa semula di Jules tapi langsung tidak diceritakan.

Secara keseluruhannya, boleh la buku ini. Mungkin penulis kena meningkatkan lagi kaedah pengolahan cerita agar ia menjadi lebih menarik. Dan mungkin juga tidak perlu diceritakan secara detail setiap perjalanan tersebut untuk mengelakkan rasa bosan dan berulang. Contohnya, beratur beli tiket. Angkat 'backpack'. Panjat katil. Cuba fokus kepada perkara yang menarik di sesuatu daerah dari mengulangi cerita yang sama.

Ehhh sukatik je aku nak komen kan. Cuba tengok apa yang ko tulis kat sini. Macam la best sangat pun kan..hahahhahahha. So, korang boleh dapatkan di pasaran jika berminat dengan buku travelog ini.
Muka depan buku 'Namastee India'

Antara mukasurat bergamba dan berwarna

Popular posts from this blog

Casa Titik, Cherating

Menawan Gunung Angsi, Ulu Bendul Negeri Sembilan

MyMakan dan MeatBall & Co di Ayer@8