Friday 11 November 2016

Bangsa Viral???

"Aku baru sedar yang kita ni bangsa viral, bangsa yang cepat percaya dan cepat share, dan cepat copy paste di media sosial. Dari satu grup Whatsapp ke satu grup Whatsapp. Kita tak kaji, selidik, bandingkan dulu berita tu sahih ke tak, kita share cepat-cepat supaya orang rasa kita ni ada jasa dalam grup. Kita copy paste cepat-cepat supaya dapat nikmat "aku orang yang tahu dahulu, kau lambat."
Itu sebab bila Ustaz mula cerita pasal hadis, starting dia "diriwayatkan daripada...." sebab itu sumber, itu akar cerita, itu sumber hadis.

Sekarang baru aku faham kenapa China block Youtube, Facebook, Twitter, malah Google. Sebab kerajaan dia tahu rakyat dia memang jenis main kongsi tak bertapis. Asal ada gambar yang sedap dia share, dia tak nampak pon benda tu photoshopped. Kerajaan dia tahu rakyat dia tak berapa bijak gunakan media sosial, jadi kerajaan terpaksa kawal untuk keharmonian negara.

Risau aku ni, bila kita semua terlalu bergantung dengan cerita orang lain dekat FB dan Whatsapp, kita tak bergantung kepada keupayaan kita untuk berfikir sendiri.

Kita buat keputusan untuk ketawakan budak Wechat sebab ada orang famous ketawakan English diorang, tapi kita tak ambek ikhtiar kita sendiri untuk perbaiki English budak Wechat, kita gelakkan diorang, kita hashtag diorang #silaMeninggal. Ye, kita ketawakan bangsa sendiri sebab kita bangsa viral yang ikut trend. Kalau kita tak gelakkan budak-budak Wechat ni, kita ketinggalan.

Kita bangsa viral yang takutkan Trump, tapi ketawakan Melayu Wechat. Kita bangsa viral yang takutkan Freemason tapi kita sendiri tak pandai guna media sosial. Bila ditanya "Dari mana sumber kau dapat ni?" Jawapan dia dari grup sebelah. Kita takut pada Yahudi Nasrani, tapi kita tak cuba perbaiki grammar orang kita, kita telanjangkan depa bulat-bulat dekat instagram.

Come on!
Bantu orang kita, support orang kita. Tendang diorang naik tangga kejayaan. Seret diorang belajar meniaga. Heret diorang belajar sampai ke universiti. Rentap rambut diorang belajar main ASB. Tolak diorang membaca, tolak diorang pergi mengkaji. Ajar diorang grammar yang betul.

Come on !!
Push them forward !!
Lead them !!"

https://www.facebook.com/muhammadadeebs?fref=ts

Ini aku copy paste sebijik dari fb adeeb. Sangat betul. Kekadang stress melihat menda berulang-ulang masuk dari semua group whatapps, lalu di newsfeed fb. Adeeehhh. Aku tak nafikan. Aku pun aku rajin gak forward2 mesej ni. Ntah kenapa ntah. Nasib baik la aku cepat insaf. Heheh. Baik aku bergosip untuk diskas perkara tersebut di dalam group yang kecil saja. Itupun kalau seronok sangat. Kalau tak, abaikan je laa. 

Jom...kita try berubah, Jangan jadi bangsa viral. Jangan cepat sangat nak tekan butang copy and paste. Jangan tekan butang forward sebelum kira 1 sampai 1000. Cuba ...cubaa..mana tau pelahan-pelahan penyakit ini akan sembuh.

Aku mohon keampunanMu Ya Allah!

No comments:

Post a Comment