Posts

Showing posts from August, 2016

Kebaikan Bermusafir

Imam shafie ada menjelaskan, setiap orang bermusafir itu akan mendapat 5 kebaikan iaitu: Jika dia memerhatikan ciptaan Allah di tempat itu dengan iman, dia akan memperoleh imanJika dia berhajat untuk mencari ilmu, dia akan mendapat ilmuJika dia berjalan untuk menimba pengalaman, dia akan mendapat pengalaman. Melalui pengalaman, dia mendapat asas hikmahJika dia bermusafir untuk mencari kenalan, dia akan mendapat kawanJika dia mencari peluang untuk berniaga, dia akan mendapat rezeki.
Maka, jom tetapkan niat sekarang. Semoga beroleh kebaikan dan rahmat sepanjang kembara nanti.
ps: catatan ni copy dari TheVocket

Hasil Kerja Anak Bujang Saya

Image
Setiap anak ada keistimewaannya masing-masing. Semasa kecil, saya dapati dia cepat mengingati sesuatu. Sangat cepat menghafal dan meniru pelakuan orang dipersekitarannya. ABC dan 123 dia sudah hafal semasa umur setahun lebih. 
Apabila dia masuk ke playschool, saya perhatikan dia kurang berminat dengan buku. Maksudnya di sini, dia tak suka belajar yang mengadap buku. Kalau belajar sambil bermain tu baru dia teruja. 
Kini, dia dah masuk 5 tahun dan pergi ke tadika. Kiranya dah start belajar secara formal sedikit. Dah mula belajar membaca, mengira dan menulis. Baru saya dapati masalah dia. Tulisan dia banyak terbalik. a kaki ke belakang. g terbalik. Adehhhh.. Aku dah start risau nie. Tapi kawan-kawan aku kata biasa budak-budak macam tu. Ok nak..kita tunggu sehingga hujung tahun ni. Kalau macam tiada perubahan. mak akan ambil tindakan selanjutnya. Risau wehhh risau. Lepas tu, aku perasan semasa mengajar dia, dia tak boleh tulis kalau aku sebut A. Dia perlukan contoh baru dia boleh tulis.…

RoadTrip to Jerantut: Misi melantak deroyan

Image
Tahun ini agak suram. Sebab kampung aku dah takde pokok durian. Semuanya mati disebabkan Banjir Tenang tahun lepas. Kalau ada pokok yang selamatpun, dia mengalami gangguan perasaan. makanya memang tiada musim deroyan di kampung aku. Oh sedihnya.
Memandangkan harga durian di KL agak tidak munasabah mahupun munasarawak, makanya nafsu untuk makan deroyan dipendamkan sahaja. Nasib baiklah ia terkawal. Rilek je aku anak beranak. Nak pergi pesta yang makan percuma bagai tu, selalunya malas. Lagipun laki mak memang tak suka tempat sesak ni.
Dijadikan cerita, ada officemate laki mak...baik hati jemput kengkawan dia datang ke rumahnya untuk makan deroyan. Apakah ini???? Yessss....makanya aku pun ikut serta sekali dengan anak aku. Kami bertolak jumaat malam selepas kerja. KL - Jerantut memakan masa 3 jam sahaja. Kami pergi 2 kereta yang membawa muatan 12 dewasa dan 1 kanak-kanak. 
Sampai di sana pukul 1am. Dengan tak malunya, terus melahap durian yang sedia ada di rumah ittew. Ya Allah..sedapn…

Keperluan Berbeza, Nafsupun Berbeza

Jika diberikan seorang RM1000, apa yang kita akan buat?
Si A --> Nak beli beg tangan coach Si B --> Nak beli sportrim Si C --> Oh...saya nak simpan dalam ASB jek Si D --> Dah lama tak belanja mak ayah. Kali ini turn saya pulak belanja mereka makan
Contoh ini biasa kan. Macam bila boss umumkan bonus. Dalam kepala masing-masing ada perancangan sendiri. Ikut keperluan dan kehendak sendiri la kan. Makanya, jangan lah kita pertikai atau persoalkan kawan kita jika kita lihat dia melakukan apa yang dia suka:
'Eh ko nie..2 bulan lepas dah beli handbag coach..ni beli MK pulak..banyaknya duit ko' 'amboi ko...asyik bejalan je kerja nyaa..ni haaa..kasut bila nak ganti' 'Aku pelik laa ko ni..rumah punya la cantik tapi nak beli tudung fareeda pun x mampu'
Haaa..ni contoh ayat-ayat biasa yang bisa menikam kalbu. 
Cuba kita bersihkan hati. Setiap orang ada keperluan sendiri, ada minat tersendiri. Janganlah kita kutuk atau persoalkan mereka jika tidak melakukan sesuatu. Jika …

Kota Kinabalu

Image
Hai
Saya baru je pulang dari Sabah. Jalan-jalan kat Kota Kinabalu. Agak mencabar juga perancangan dia ni. Bukan mencabar sebab apa tapi lebih kepada sakit hati. Hehehe. Suami dan kawan-kawan dia mendaki gunung Kinabalu. Dia ajak saya dan anak ikut sekali. Elok pula masa tu Rayani Air buat promosi. Perjalanan pergi balik dalam RM199. Kira ok la untuk ke KK. Lagipun boleh merasa naik airlines baru.
Dipendekkan cerita, Rayani Air tu muflis pulak daaaaaah. Adeeehhh..Rugi duit aku RM400. Pasrah je la. Rupanya masih ada rezeki. Call MAS dan dia bagi promosi bagi pembeli tiket Rayani tu. Murah sangat. RM139. Tapi jadi mahal sebab aku tak pasti bila Rayani nak pulangkan duit aku. Huhhuuhu. Rasa macam tiada harapan je. 
Seminggu sebelum pergi, cuaca dilaporkan ujan saja. Agak sedih. Tapi nak buat macam mana kan. Dah takdir Ilahi. Masa kami sampai pun, mendung dan hujan sekejap-sekejap di sepanjang jalan dari KK - Kundasang. Hari pertama takde apa aktiviti sebab laki aku baru turun dari hiking…