Posts

Showing posts from July, 2015

YES!!! Masa yang ditunggu telah tiba

Image

SkyRides Festivals Park Putrajaya

Image
holaaaaa

korang tau tak ada belon panas kat putrajaya?
sila baca kat SINI
aku tau sebab ada je masuk newsfeed fb nie
maka...kiranya malam tu istimewa skit
Hari Ulang Tahun Timah aiiiii
maka ayoh laa kita terbang ke awan biru

Tiket promosi katanya RM38 dewasa dan kanak-kanak RM30
Masa aku datang tu..tak ramai orang
lengang jek...
tunggu sat je..terus terbang
kami bertiga ngan ada famili tu dalam 4 orang

haaaaa ni yang bestnya
ko boleh tawaf dalam tu..xde halangan
dalam tu macam bentuk cincin...
tengah-tengah tu berlubang untuk tali tarik dia naik atas bawah
kita ni..boleh pusing-pusing keliling tu
keliling dia tu...ada jaring..so tak de la orang yang terjun

rasa macam lama jugak kat atas tu
tapi memang tak gayat laa
ke sebab malam..tak berapa nak takut sangat
tapi makcik sorang tu..dok keras kat tepi..tak bergerak langsung

nasib baik malam tu cuaca elok
so..nampak la pemandangan putrajaya waktu malam
cuma...tangkap gambo guna hp je..so kualiti memang out la kan
takpe..gambo tak berapa …

Turkiye: Throwback

Image
Tetiba macam nak tulis balik pasal turki
Sebagai kenangan ... apa yang baik apa yang kurang baik di negara orang
Itu la tujuan utama kita bermusafir..tengok dan nilai cara hidup orang
lain orang lain budaya nyaa..lain ragamnya
mana yang baik..kita boleh ikut
mana yang kurang baik..jadikan teladan
tak gituuuuuu

1. Tak boleh lepak surau airport
saya ni jarang melancong ke luar negara
setakat ASEAN dekat-dekat tu adalah..tapi jarang...jarang
so..bila berjalan jauh ni..sampai di airport kamal attarturk di penghujung subuh
rushing solat..lepas tu plannya nak berehat
iye laa..nak check in hotel pun lambat lagi kan
tetapi..rupa-rupanya..harapan hampa
kata laa subuh abis pukul 6 (contoh ye..sebab aku dah lupa segala info pasal timing2 ni.hehhe)
baru nak baring-baring...dah cleaner datang
dia nak kemas surau
aisehhhh..potong stim betul laaa
kalau kita kat malaysia..ko kemas/cuci je laaa
sana tak boleh ko...dia pandang je ko sampai ko blah
hahahhaha
ingatkan nak la buat toya..memang tak de hara…

MUFLIS???

Dari Abu Hurairah radhiAllahu `anhu bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam pernah bersabda:

أتدرون ما المفلِسُ ؟ قالوا : المفلِسُ فينا من لا درهمَ له ولا متاعَ . فقال : إنَّ المفلسَ من أمَّتي ، يأتي يومَ القيامةِ بصلاةٍ وصيامٍ وزكاةٍ ، ويأتي قد شتم هذا ، وقذف هذا ، وأكل مالَ هذا ، وسفك دمَ هذا ، وضرب هذا . فيُعطَى هذا من حسناتِه وهذا من حسناتِه . فإن فَنِيَتْ حسناتُه ، قبل أن يقضيَ ما عليه ، أخذ من خطاياهم فطُرِحت عليه . ثمَّ طُرِح في النَّارِ

Yang lebih kurang maksudnya:

“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis itu?”

Para sahabat menjawab:  “Bagi kami orang yang muflis ialah orang yang tidak mempunyai wang atau pun harta benda.”

Lalu Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam bersabda:  “Sesungguhnya orang yang muflis di kalangan umatku ialah mereka yang datang pada Hari Kiamat dengan membawa pahala solat, puasa dan zakat. Dia juga (dalam masa yang sama) datang dengan membawa dosa menghina orang, menuduh orang, memakan harta orang lain, membunuh dan memukul orang.  Lalu diberi s…

Koleksi Dessert

Image
hahahhaa
mak hover... lepas koleksi menu berbuka puasa dengan poyonyaa...ada pulak koleksi dessert.. koleksi kata kaaaauuuuuu kau mampu???  mesti cepwan muntah hijo kalau dia baca nieee


aku ni suka sebenonya masak-masak pencuci molot ni sebab aku suka mende manis2..simple2 maka..lihat la doniaaaaa apa yang kumasak
Bubur ni sedap *okmatiklaapujidirisendiri
Serius sedap..lemak manis secukup rasa
Mak makan sorang jek
Laki mak tak gemo

Ok
Ni cerita sadisss
Kat fb byk orang share menu tepung pelita
tengok macam senang giler
maka..gigih la aku memasak
tapi kenapa ko nye tepung pelita pelik????
uwaaaaaaaaaaaaaaaa
ok. pertama. Aku ingatkan ada pewarna hijau
rupanya tak de..yang ada cuma perisa pandan
pi keluar umah..kot jiran ada pandan...yilek pulakkkk
maka..gigih laa masak jugak sebab semua bahan dah ready

sekali...
bahan dia tu..macam nak buat kenduri
boleh jamu 10 orang kot
ok..tak pe lagi
bila telan...langsung tak sedap
paling berdosa adalah perisa pandan tuu
cap nona...rasa ubat ko..buk…

Koleksi Menu Berbuka Puasa

Image
Ramadan Kareeem
Amboi Semua orang tayang menu berbuka puasa yang makan buffet tu lagi laaaa...harus katanya
Hari ni dah 19 Ramadan Alhamdulillah...baru sekali berbuka kat luar dan 2 kali berbuka di kampung selainnya...saya masak iyee...saya masak sendiri dan baru sekali pi bazar ramadan..semalam
Alaah Aku masak simple2 jek kurang sejam semua dah siap
meh tengok apa aku masak tapi korang tahan je mata tuuu bukan..bukan sebab korang pasti terliur sebab korang mesti sakit mata hahahahha aku jenis suka pakai pinggan free makanyaaa...corak pinggan campo-campo ateee...x reti aku nak buang pinggan halal la yeee







Simple je kan
aku bukan reti sangat masak
tapi lepas laa untuk laki aku makan

korang perasan tak ada je budu
laki mak..tetiba jadi peminat budu
dulu kemain geli.. la ni..hari2 mau..
mak layan kan jek
best apa..sebab tak payah nak menumbuk cili
potong2..siap
sekelip mata jek...i likeeeee

Sekian
hari ni nak masak sambal sotong je laaa

Soal-Jawab: Ilmu Al Quran

Ni saya terima dalam whatapps group.
best gak kan
tak de la asek tanya berapa hantaran retis A? Bila retis B bercerai? Berapa helai baju retis C beli..
langsung xde pekdahnya kan

Ce cuba jawap...dari 31 soklan..berapa betul?
aku memang teruk laa..sob..sob..sebab tu taruk kat sini..supaya boleh baca selalu

Jom menjawap!!

1. S : Berapa jumlah Surah dlm al-Qur'an ?
    J : 114 Surah

2. S : Berapa jumlah Juz dlm al-Qur'an ?
    J : 30 Juz

3. S : Berapa jumlah Hizb dlm al-Qur'an ?
    J : 60 Hizb

4. S : Berapa jumlah Ayat dlm al-Qur'an ?
    J : 6236 Ayat

5. S : Berapa jumlah Kata dlm al-Qur'an ?, dan Berapa Jumlah Hurufnya ?
    J : 77437 Kata, atau 77439 Kata dan 320670 Huruf

6. S : Siapa Malaikat yang disebut dlm al-Qur'an ?,
    J : Jibril, Mikail, Malik, Malakulmaut, Harut, Marut, Al-Hafazoh, Al-Kiromulkatibun, HamalatulArsy, dll.

7. S : Berapa Jumlah Sajdah (ayat Sujud) dlm al-Qur'an?
    J : 14 Sajdah

8. S : Berapa Jumlah para Nabi yg disebut dlm Al-Qur&#…