Wednesday 17 September 2014

Badiuzzaman Said Nursi

Assalamualaikum

Saya sedang membaca buku ini tulisan Abdul Latip Talib.
Cover buku - source google

Agak lambat nak habiskan berbanding cerita Muhammad Al-Fateh. Tapi di hujung-hujungnya, baru saya tertarik. Kenapa? Kerana rupa-rupanya beliau adalah penulis Risalah An-Nur yang dibaca / dipelajari oleh arwah Ahmad Ammar. Ya Allah...memang saya buta sejarah. Sejarah negara pun tak lepas, apatah lagi sejarah negara luar.

Peringkat awal, dapat dibayangkan beliau memang seorang yang luar biasa. Mampu menghafal dengan cepat dan juga memang berminat dengan ilmu. Seawal 16 tahun telah mengembara pergi menuntut ilmu diluar daerah. Membaca kisahnya, memang sangat kagum dengan semangat yang dahagakan ilmu. Beliau juga seorang yang sangat lantang di dalam menyuarakan pendapatnya. ini dapat dibuktikan dengan melihat wajah beliau di cover buku.

Dan, rupa-rupanya, beliau juga hidup di zaman pemerintahan Mustafa Kamal Atartuk yang kejam itu. Beliau beberapa kali dipenjara atas alasan yang tidak kukuh. Walaupun pada masa itu, beliau sudah tua. Saya memang ada masalah untuk menceritakan dengan lebih lanjut. Tak reti nak tulis. Boleh baca buku tersebut ataupun baca ini untuk mengetahui secara general.

Berbeza pemerintah di zaman Muhammad Al Fateh dan zaman Said Nursi. Memang manusia diuji dengan pelbagai ujian. Tapi amat sedih mengenangkan negara Islam yang melaksanakan sistem Khalifah pupus dengan kemodenan berteraskan barat. Tak sabar nak baca kisah Mustafa Kamal pula. Kenapa beliau menjadi sebegitu sesat sehingga berani mengubah azan ke bahasa turki. Bertambah tak sabar hendak ke Turkey juga!!

Allah Ya Allah, semoga beliau (BSN) ditempat dikalangan orang-orang yang beriman.

Al-Fatihah.

ps: terus buka google maps. hendak memahami perjalananan dan tempat-tempat yang dilalui Said Nursi.

2 comments:

  1. Ini sudah menimbulkan jeles. Lama dah tak baca buku :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila lah membaca...Membaca jambatan ilmu..huhuhu...Tapi best weh buku ni..

      Delete