Friday 29 August 2014

Orang kita bila meniaga

Assalam

Ini satu kisah biasa. Cuma agak kelakar bila dikenang-kenang. Tapi kekadang boleh juga baran bila mengenangkannya. Eh kejap kelakar kejap baran..mana satu nie.

Kami datang ke sebuah restoren. Agak baru di Putrajaya. Port orang-orang mengeteh katanya. Ok. Kamipun order menu yang ditawarkan. Saya order tosai tisu. Dari minggu lepas teringin tosai. Waiter kata 'mungkin' lambat sedikit. Takpe...saya tidak mengejar masa. Borak-borak dengan suami dan anak. Ok. Menu suami sampai. Saya menumpang sekali sebab dah set dalam minda tosai saya sampai lambat. Abis kiew tiau suami, datang budak yang saya jeling masa order tadi adalah pembuat roti canai. Sebab konsep dia lebih kurang open kitchen. 'Maaf kak..tosai tadi saya buat tak menjadi. Akak nak order makanan lain'. Terus saya kata takpe la..saya nak cancel. Sebab sebenarnya saya bukan lapar..saja nak menerai kawasan baru. 'Maaf kak..tak boleh cancel'. Eh engkauuuuuu.. ok saya order makanan yang sama harga. Senang cerita nanti. Nasib masa nie mood saya ok. Kalau tidaaaaaakkk..bergegar putrajaya..hahahah.

Ok. Korang nampak tak point aku kat sini.
1. Macam mana kedai boleh offer makanan yang diketahui pekerjanya tak boleh deliver? Ke..harini je tosai dia tak menjadi. Sebelum ni meletopsss  tosai tisu dia habaqhang *cuba bersangka baik
2. Kedai/majikan tak boleh ke sediakan dasar boleh cancel. Sebab dah sah2 aku tak bersalah. Macam ko beli baju anak...balik rumah tersenteng..boleh je pulangkan dengan syarat jangan buang tag..jangan basuh ect. Ini bayang tosai pun aku tak nampak..ko paksa aku beli mende lain
3. Kalau aku cancel...ko rugi ke...jatuh bangkrap ke? Tolong lah...aku paling menyampah kalau peniaga berkira. Aku perati..kalau peniaga berkira hidup dia memang tak lama..kakakakah. tapi ada jugak yang hidup lama tapi mati tak mahu macam peniaga buah dekat kampung aku. Apasal tadi saya sekarang dah aku???? Hahahhaha iyee..bila makin gereeemmm lain jadi bahasa aku.
Aku sambung la citer peniaga buah kat simpang 3 kampung aku tuuu...seingat aku dari kecik sampai laaaaa ni gerai buah tepi jalan mcm tu jek..takde pembesaran..barang yang dijualnya pun sama je dari zaman dulu. Ok contoh...jual buah rambutan. Ada yang macam baru petik..sebelahnya ada yang dah start kecut..ada yang dah hampir hitam. Pernah sekali kakak aku singgah beli. Saja akak aku tunjuk buah yg dah kecut tu..ni berapa? Boleh dia cakap harga dia sekian..sekian...weh...tak boleh ke ko sedekah jek. eh..kakak aku bukan la hadap sangat nak rambutan free..saja je nak try test. Aku tau ko tak sedekah ..sebab ko rela dia sampai hitam kat atas meja dari ko bagi orang.. tiap kali aku balik kampung sentiasa adaaaa je buah2 yang hampir busuk ko letak ataih meja. Adoiiiyaiiii. Kenapa la berkira sangat.

Eh..aku kat mana tadi. Melalut plak aku.
Nampak nya jauh lagi laaa Malaysia nak mencapai negara maju kalau mentaliti orangnya masih kelas ketiga.

Tapi...tak semua laa..aku pernah makan restoren baru kat puchong...ala western..makanan lambat sampai..tetiba datang makan lain plak..terus dia kata maaf puan..makanan yang puan order tadi lambat. Ini boss saya kasi percuma. Haaaa...tak ke sejuk hati mak ni deknon...

Dah sekian. Tetiba malas


2 comments: