Monday 26 May 2014

Revolusi DSR Part 2

Assalam...

heheh..sebok nak part 1 part 2 bagai..
saja je aku nak sambung apa yang aku dapat hari tu kat Seminar Revolusi DSR. Kalau otai-otai nie..menda yang dia cakap ni basic jek. Tapi kalau yang baru nak berjinak-jinak tu..berguna la info ni. At least boleh la bukak mata dan plan apa yang patut.

Ok. Berikut adalah perkara yang kita perlu tahu untuk jadi pelabur properties yang berjaya;

  1. Master Plan
    • Kena tau bila nak beli, jual, refinance.
    • kalau pilih option buy-hold-sell (maknanya nak dapatkan duit sewa).
    • Time yang paling sesuai untuk jual bila rumah tu dah berusia 5-8tahun. Baru lah boleh dapat UNTUNG BESAR
  2. Personal Finance
    • duit sewa yang dapat tu WAJIB simpan. Kena disiplin. Jangan gatal-gatal nak guna hala ke lain. Tapi kalau nak guna untuk beli props lain..dibenarkan
    • mesti dapatkan sekurang-kurangnya 3 bank semasa nak buat loan. ini penting untuk buat perbandingan
    • JANGAN sign S&P selagi loan tak approve ye adik-adik sekalian
  3. Banking Strategies
    • Kena fahamkan jenis-jenis loan yang ada mcm Term, Term OD, Flexi dan Semi Flexi
  4. Properties Strategies
    • pastikan ada nilai-nilai berikut: tenantable, resellable, appreciation, cash flow dan location.
  5. Properties Taxation
    • Kena tau kaedah untuk dapatkan pengurangan tax
  6. Properties Law
    • Boleh bukak company IHC Investment Holding Company. 

Korang jangan suh aku explain detail..memang melalak aa aku. aku pun bukannye hadam sangat..hahahaa. ni pun kalau ada fakta aku yang salah, korang ampunkan je la dosa aku siap-siap. nanti pi la sendiri menuntut ilmu ye. Aku ni bukan apa...macam biasa laa..mata ada lali-lali skit (aka tido or melayang) masa mendengo mende ilmiah cenggini. ce dengo gosip ke apa ke..terbeliak bijik mata aku ni haaaa

ok la.. tata

No comments:

Post a Comment